Je Vaše dieťa pripravené na vstup do ZŠ?
Hrubá motorika
- budúci školák by mal vedieť prekonať určitú vzdialenosť
- behať bez šmatlania
- preskočiť prekážku, skočiť bez strachu z určitej výšky
- udržať rovnováhu
- skákať na jednej nohe, skákať cez švihadlo, zvládnuť jednoduchý rytmický pohyb
- hádzať a chytať loptu
Jemná motorika a grafomotorika
- zvládať samostatne osobnú hygienu a samoobslužné stravovacie návyky
- nakresliť ľudskú postavu, kresliť geometrické tvary, čiaru, slimáka, horný a spodný oblúčik, vlnovku a pod.
- vedieť obkresľovať, nalepovať, modelovať, maľovať, trhať a baliť
- navliekať koráliky
- presne strihať
- zaviazať si šnúrky na topánkach
- správne držať ceruzu a správne sedieť pri stole
Rozumové schopnosti
Jazykové a komunikačné schopnosti
- mať čistú výslovnosť a plynulo hovoriť
- plynulo prerozprávať udalosti, ktoré zažilo, alebo príbeh, ktorý si vypočulo
- odpovedať na otázky, na ktoré sa ho pýtajú
- rozoznávať a lokalizovať zvuky
- diferencovať ich podľa akustickej predlohy
- vytlieskať v slovách slabiky, určiť ich počet
- určiť začiatočnú, poslednú a stredovú hlásku v slove
- rozlišovať dĺžku hlásky, jej tvrdosť a mäkkosť
- reprodukčná schopnosť (zopakovať rytmický motív)
- rečové predpoklady (primeranú výslovnosť slabík a hlások,
Matematické predstavy
- orientácia : vpravo, vľavo, hore, dole, pod, nad, pred , za, prvý, posledný
- kvantifikátory: veľký, malý, väčší, menší
- číselný rad
- sčítanie a odčítanie v obore do 10 s názorom
- poznať a pomenovať geometrické tvary
- rozlišovať rovnaké a odlišné obrazce a to: vertikálne a horizontálne
- zraková pamäť
- zraková analýza a syntéza
Sociálna pripravenosť
- vedieť sa odlúčiť od rodičov, nemalo by mu robiť problémy prispôsobiť sa novému prostrediu, nadviazať kontakt s novými ľuďmi
- cítiť sa dobre v kolektíve detí, vyhľadávať ich, tešiť sa na školu
- uznávať dospelú autoritu a dokázať sa jej podriadiť
- aby vedelo spolupracovať so spolužiakmi,
- aktívne sa zúčastňovať na živote triedy
- vedieť hodnotiť kolektívnu prácu spolužiakov
- vedieť prijímať hodnotenie
- schopnosť hodnotiť svoje i cudzie správanie a zaujímať postoj k hodnoteniu iných
Prejavy nezrelosti dieťaťa na vstup do ZŠ
- oneskorený vývin reči
- citová labilita, hravosť ,nepozornosť, vyrušovanie
- nadmerná pohyblivosť, rýchla únava pozornosti
- zábudlivosť, neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných informácií ,neschopnosť dokončiť prácu
- zvýšená únava, strach zo školy
- ťažkosti v prispôsobení sa kolektívu
- neurotický povahový vývoj, ranné poškodenie centrálnej nervovej sústavy CNS
- výrazne podpriemerný intelekt
- citová labilita
- nadmerná pohyblivosť
- zábudlivosť, neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných informácií ,neschopnosť dokončiť prácu
- zvýšená únava, strach zo školy
Ako rodičia si musíme dať pozor, aby sme na dieťa priveľmi „netlačili“ a nevyvinuli v ňom rôzne neurotické prejavy ako plačlivosť, vzdor, ohrýzanie nechtov, ceruziek a podobne.