Budem školák

Je Vaše dieťa pripravené na vstup do ZŠ?

 

Hrubá motorika

  • budúci školák by mal vedieť prekonať určitú vzdialenosť
  • behať bez šmatlania
  • preskočiť prekážku, skočiť bez strachu z určitej výšky
  • udržať rovnováhu
  • skákať na jednej nohe, skákať cez švihadlo, zvládnuť jednoduchý rytmický pohyb
  • hádzať a chytať loptu

Jemná motorika a grafomotorika

  • zvládať samostatne osobnú hygienu a samoobslužné stravovacie návyky
  • nakresliť ľudskú postavu, kresliť geometrické tvary, čiaru, slimáka, horný a spodný oblúčik, vlnovku a pod.
  • vedieť obkresľovať, nalepovať, modelovať, maľovať, trhať a baliť
  • navliekať koráliky
  • presne strihať
  • zaviazať si šnúrky na topánkach
  • správne držať ceruzu a správne sedieť pri stole

Rozumové schopnosti

Jazykové a komunikačné schopnosti

  • mať čistú výslovnosť a plynulo hovoriť
  • plynulo prerozprávať udalosti, ktoré zažilo, alebo príbeh, ktorý si vypočulo
  • odpovedať na otázky, na ktoré sa ho pýtajú
  • rozoznávať a lokalizovať zvuky
  • diferencovať ich podľa akustickej predlohy
  • vytlieskať v slovách slabiky, určiť ich počet
  • určiť začiatočnú, poslednú a stredovú hlásku v slove
  • rozlišovať dĺžku hlásky, jej tvrdosť a mäkkosť
  • reprodukčná schopnosť (zopakovať rytmický motív)
  • rečové predpoklady (primeranú výslovnosť slabík a hlások,

Matematické predstavy

  • orientácia : vpravo, vľavo, hore, dole, pod, nad, pred , za, prvý, posledný
  • kvantifikátory: veľký, malý, väčší, menší
  • číselný rad
  • sčítanie a odčítanie v obore do 10 s názorom
  • poznať a pomenovať geometrické tvary
  • rozlišovať rovnaké a odlišné obrazce a to: vertikálne a horizontálne
  • zraková pamäť
  • zraková analýza a syntéza

Sociálna pripravenosť

  • vedieť sa odlúčiť od rodičov, nemalo by mu robiť problémy prispôsobiť sa novému prostrediu, nadviazať kontakt s novými ľuďmi
  • cítiť sa dobre v kolektíve detí, vyhľadávať ich, tešiť sa na školu
  • uznávať dospelú autoritu a dokázať sa jej podriadiť
  • aby vedelo spolupracovať so spolužiakmi,
  • aktívne sa zúčastňovať na živote triedy
  • vedieť hodnotiť kolektívnu prácu spolužiakov
  • vedieť prijímať hodnotenie
  • schopnosť hodnotiť svoje i cudzie správanie a zaujímať postoj k hodnoteniu iných

 

Prejavy nezrelosti dieťaťa na vstup do ZŠ

  • oneskorený vývin reči
  • citová labilita, hravosť ,nepozornosť, vyrušovanie
  • nadmerná pohyblivosť, rýchla únava pozornosti
  • zábudlivosť, neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných informácií ,neschopnosť dokončiť prácu
  • zvýšená únava, strach zo školy
  • ťažkosti v prispôsobení sa kolektívu
  • neurotický povahový vývoj, ranné poškodenie centrálnej nervovej sústavy CNS
  • výrazne podpriemerný intelekt
  • citová labilita
  • nadmerná pohyblivosť
  • zábudlivosť, neschopnosť vyčleniť podstatné zo získaných informácií ,neschopnosť dokončiť prácu
  • zvýšená únava, strach zo školy

Ako rodičia si musíme dať pozor, aby sme na dieťa priveľmi „netlačili“ a nevyvinuli v ňom rôzne neurotické prejavy ako plačlivosť, vzdor, ohrýzanie nechtov, ceruziek a podobne.